EL TROLE
La pindoleta d'avui segur que us portarà records, sobretot a aquells i aquelles que ja passem de la cinquantena. Si us dic "Filovias Reus Tarragona y Extensiones S.A.", segur que us sonarà a xino..., però si us dic FIRTESA, és possible que a alguns ja us vingui alguna cosa a la memòria. Segur que sí!. FIRTESA era l'empresa de trolebusos que tenia adjudicada la línea "Tarragona - Reus i viceversa".
Anem a pams.
El mes de setembre de l'any 1952, s'inauguraven les cotxeres del trolebús "Trole". A les dues primeres fotografies veiem el que per aquells anys era un clàssic en totes les inauguracions: els poders fàctics de la ciutat. Aleshores la figura de l'alcalde no era com ara, que com a representant del municipi encapçala i obre totes les cerimònies a les que assisteix. En aquells temps l'alcalde era relegat a les darreres posicions del protocol deixant les primeres a les autoritats religioses i militars. Per tant, el primer sempre era el Governador Civil que representava el govern espanyol, en aquest cas en concret, el senyor González Sama, i al seu darrere (i en ocasions al seu davant) el Cardenal (i confessor de Franco) Benjamín de Arriba y Castro. Després ja vindrien la resta d'autoritats: el governador militar, l'alcalde, etc...
El dia 30 de setembre de 1952 comença el servei de trolebús
Tarragona-Reus. Els troles sortien de les cotxeres de davant de la Tabacalera.


Els primers anys de servei, el recorregut del Trole consistia en la sortida de cotxeres i enfilava el pont del Francolí direcció Reus. Un cop el Trole arribava a Reus feia una ruta per diversos carrers: Almirante Vierna, Monterols, Raval Robuster, Raval de Jesús, Raval de Martí Folguera, Plaça Prim, Plaça dels Màrtirs, els carrers de San Joan Sardà i Calvo Sotelo.
Anys més tard, va deixar de circular pels carrers més estrets de Reus degut a que hi havia molts problemes amb el trànsit incipient d'aquells temps, cosa que va obligar a canviar el recorregut per les rambles de Miró i Aragó i es va obrir un pas provisional que era la prolongació de l'avinguda de l'Estació del Nord.
A Tarragona el Trole tenia parades a la Rambla, carrer Unió, carrer Reial, Passeig de la Independència, entre altres.
L'any 1964, el Trole va ampliar la seva línea i feia parada també al
barri de Torreforta.
El 22 de gener de l'any 1973, el Trolebús feia el seu darrer recorregut de Reus cap a Tarragona, després de 21 anys de servei. Els temps estaven canviant. D'una banda el tren exercia una competència molt forta al Trole; també començaven a circular autobusos, que vulguis o no tenien millor maniobrabilitat a l'hora de circular pel nucli urbà, i també, i aquest és un dels motius més poderosos per a la seva desaparició, és que cada cop més hi havia vehicles privats. El Trole va quedar desfasat i a més no resultava rentable.

A la darrera foto, hi veiem el cementiri dels Troles a punt pel seu
desballestament. La fotografia està feta en un descampat de Reus l'any 1975.
Fins diumenge que ve!!
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Fotografies:
- Tarragona Antiga
- Arxiu Carles Micó
- Arxiu Salvador Guinart Díaz