EL TROLE

02.08.2020

La pindoleta d'avui segur que us portarà records, sobretot a aquells i aquelles que ja passem de la cinquantena. Si us dic "Filovias Reus Tarragona y Extensiones S.A.", segur que us sonarà a xino..., però si us dic FIRTESA, és possible que a alguns ja us vingui alguna cosa a la memòria. Segur que sí!. FIRTESA era l'empresa de trolebusos que tenia adjudicada la línea "Tarragona - Reus i viceversa".

Anem a pams.

El mes de setembre de l'any 1952, s'inauguraven les cotxeres del trolebús "Trole". A les dues primeres fotografies veiem el que per aquells anys era un clàssic en totes les inauguracions: els poders fàctics de la ciutat. Aleshores la figura de l'alcalde no era com ara, que com a representant del municipi encapçala i obre totes les cerimònies a les que assisteix. En aquells temps l'alcalde era relegat a les darreres posicions del protocol deixant les primeres a les autoritats religioses i militars. Per tant, el primer sempre era el Governador Civil que representava el govern espanyol, en aquest cas en concret, el senyor González Sama, i al seu darrere (i en ocasions al seu davant) el Cardenal (i confessor de Franco) Benjamín de Arriba y Castro. Després ja vindrien la resta d'autoritats: el governador militar, l'alcalde, etc...

El dia 30 de setembre de 1952 comença el servei de trolebús Tarragona-Reus. Els troles sortien de les cotxeres de davant de la Tabacalera.


Els primers anys de servei, el recorregut del Trole consistia en la sortida de cotxeres i enfilava el pont del Francolí direcció Reus. Un cop el Trole arribava a Reus feia una ruta per diversos carrers: Almirante Vierna, Monterols, Raval Robuster, Raval de Jesús, Raval de Martí Folguera, Plaça Prim, Plaça dels Màrtirs, els carrers de San Joan Sardà i Calvo Sotelo.

Anys més tard, va deixar de circular pels carrers més estrets de Reus degut a que hi havia molts problemes amb el trànsit incipient d'aquells temps, cosa que va obligar a canviar el recorregut per les rambles de Miró i Aragó i es va obrir un pas provisional que era la prolongació de l'avinguda de l'Estació del Nord.

A Tarragona el Trole tenia parades a la Rambla, carrer Unió, carrer Reial, Passeig de la Independència, entre altres.


L'any 1964, el Trole va ampliar la seva línea i feia parada també al barri de Torreforta.

El 22 de gener de l'any 1973, el Trolebús feia el seu darrer recorregut de Reus cap a Tarragona, després de 21 anys de servei. Els temps estaven canviant. D'una banda el tren exercia una competència molt forta al Trole; també començaven a circular autobusos, que vulguis o no tenien millor maniobrabilitat a l'hora de circular pel nucli urbà, i també, i aquest és un dels motius més poderosos per a la seva desaparició, és que cada cop més hi havia vehicles privats. El Trole va quedar desfasat i a més no resultava rentable.

A la darrera foto, hi veiem el cementiri dels Troles a punt pel seu desballestament. La fotografia està feta en un descampat de Reus l'any 1975.

Fins diumenge que ve!!


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Fotografies: 

  • Tarragona Antiga 
  • Arxiu Carles Micó
  • Arxiu Salvador Guinart Díaz
© 2021 La Tarragona "d'Antes". Salvador Guinart Díaz
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar