LA PLAÇA DELS CARROS (2)

09.01.2022

Fa uns quants diumenges la pindoleta setmanal va anar dedicada a la Plaça dels Carros. Com vam poder veure, es tracta d'un emplaçament important a nivell històric i també urbanístic, perquè és la porta d'entrada del Barri del Port i per tant, com a eix estratègic, es troba a una passa dels importants edificis del Port, molts dels quals, durant molts anys, l'envoltaven. Encara avui hi ha l'Arxiu del Port. A la primera vam veure elements com el monument al Déu Mercuri que hi ha exactament al mig de la plaça i les remodelacions que ha patit. Avui veurem més en detall els edificis i la seva història i encara en una tercera pindoleta en propers diumenges, aquells elements "afegits", com ara la bàscula o el quiosc, elements que formen part de la personalitat de la plaça i de l'imaginari ciutadà col·lectiu dels tarragonins.

Panoràmica de la Plaça dels Carros. Anys 60
Panoràmica de la Plaça dels Carros. Anys 60

El tren

Tal i com ja vam veure en la primera part de la pindoleta dedicada a la Plaça dels Carros, aquesta ha tingut diverses modificacions de caràcter urbanístic al llarg dels anys. En aquesta pindoleta acabarem de resoldre aquests canvis. Comencem!

Sense cap mena de dubte, l'element que més la va afectar, i l'afecta encara als nostres dies, és la via del tren. L'any 1856 es va inaugurar la línea Reus-Tarragona-Reus. L'estació es va construir davant el Carrer del Mar, cosa que va donar origen i oportunitat de desenvolupament a tota mena de negocis a l'entorn de l'estació, la qual cosa va donar molta vida al barri. Anys després, concretament l'any 1865 es van posar en servei dues línies: la línea Tarragona-Martorell-Barcelona i el tram Tarragona-Amposta-València.

En aquell moment a Tarragona hi havia dues estacions: la de Barcelona, que és com s'anomenava popularment, situada al carrer Sant Miquel, (més tard carrer Barcelona), i l'estació de Reus i Lleida que estava al carrer del Mar. Aquesta duplicitat tenia avantatges però també inconvenients, ja que un passatger que venia de València i volia anar a Barcelona, havia de fer transbord a Tarragona. Això vol dir, que havia de baixar al carrer del Mar i anar cap a l'altra estació, o bé a peu o en un taxi del moment, amb tota la incomoditat que això suposa per al viatjant. No així per a les companyies de transport que explotaven aquest servei de passatgers.

El tren de la pedrera. Any 1910
El tren de la pedrera. Any 1910

Durant aquells anys el pas entre port i la plaça (per tant també el barri de la Marina) era bastant fluït i no hi havia retencions destacables. L'any 1868 es va inaugurar el pont de l'Ebre pel ferrocarril que anava i venia de Tortosa. L'augment de la fluïdesa i la facilitat de moviment va afavorir que augmentés el tràfic i per tant, es va forçar la unió de les dues vies, Barcelona i València, per la Plaça dels Carros. D'aquesta manera començava una nova problemàtica urbanística i social a la Part Baixa i el port. Mireu si ve de lluny que l'any 1883 l'enginyer Saturnino Bellido, que també va ser director del Port, va elaborar un seguit d'informes demanant redreçar la situació per l'alt volum de vehicles i mercaderies que circulaven pels carrers de la part baixa i el Serrallo. El problema no es va resoldre fins l'any 1999 amb la instal·lació del pont mòbil que permet al tràfic rodat circular des de les grans vies de comunicació fins al port sense passar pel nucli urbà.

El pas de la Plaça dels Carros es va tancar definitivament l'any 2011 i el desembre de 2012 es va inaugurar el pas inferior per a vianants, amb escales automàtiques i ascensors.

Els edificis de la plaça

N'hi ha de dos tipus: edificis particulars i edificis públics. Comencem pels primers.

Edificis particulars i d'ús privat

Un cop es va tenir l'esplanada de la Plaça dels Carros en condicions, l'any 1820 els enginyers del Port en van projectar l'ordenació i van redactar una sèrie de normes de com haurien de ser les noves edificacions de la banda de ponent, entre els carrers del Mar, Lleó i Reial, per tal de garantir una certa uniformitat en el disseny de la plaça. Els comissionats per aquesta feina van ser el senyor Vicente Teixeira (enginyer del Port) i el senyor José Antonio Castellarnau (tresorer de la Junta Protectora de les Obres del Port).

Arcades Casa Lloveras. Plaça dels Carros anys 30
Arcades Casa Lloveras. Plaça dels Carros anys 30

Els edificis havien de tenir una porxada a la planta baixa fins a l'entresòl i tres pisos superiors amb balconades: «La parte posterior del piso 1 que ha de formar el cielo del pórtico, ha de ser de buena madera, perfectamente trabajada, y colocada pintándola de azul o verde. Los balcones de todos los cinco edificios han de tener el suficiente y un mínimo vuelo y deberán subdividirse esto es hacer tres balcones de cada uno dejando 4 palmos poco mas o menos de claro o separación del uno al otro».

Així doncs l'any 1848 es va presentar el projecte de la primera casa amb porxos, al número 10. Estava entre els carrers Lleó i Reial. L'any 1920, en un plànol cadastral l'edifici consta com a propietat del Banco Agrícola. A partir d'aquell moment va ser un edifici públic que poc després va allotjar la Duana de Tarragona. A causa d'un bombardeig de la Guerra Civil va quedar molt malmès, però l'any 1961 l'arquitecte Manuel Ródenas López el va restaurar. Actualment segueix sent l'edifici de la duana.

Edifici de la Duana
Edifici de la Duana

L'any 1860 el senyor Francisco Dols Veciana va demanar una llicència per construir un edifici a la plaça amb cantonada al Carrer d'Apodaca, concretament al número 7. Aquí hi va haver el Cafè de les Set Portes que, durant molts anys, va ser el centre de la vida social del barri. Hi havia un petit casino, amb jocs i espectacles i també s'hi feien tertúlies. Anys després va canviar de propietari i el nou amo, el senyor Jaume Escofet Salvà va canviar el nom del bar per Bar Miramar que, ben entrats els anys 60, va seguir amb la tradició inicial de cafè de barri i centre d'espectacles.

Bar Miramar. Anys 60
Bar Miramar. Anys 60

Posteriorment, es va aixecar la casa del costat, la del número 5, per fer-hi l'Hotel Miramar. En el moment de màxima expansió, el complex Bar i Hotel Miramar va ocupar part de la planta baixa de l'edifici número 3 (garatge i accés de servei), tot el número 5 (recepció, restaurant i cuina, i les habitacions de l'hotel) i la planta baixa del 7, on històricament s'havia situat el Cafè de les Set Portes. Actualment la casa número 5 allotja un edifici d'oficines, amb un bar a la planta baixa i els baixos del 7 han estat seu de diverses oficines bancàries.

L'any 1861, el senyor Melchor Lloveras va demanar autorització per edificar una casa entre els carrers Lleó i del Mar, que seria el número 12. Un cop finalitzades les obres, la inspecció municipal va descobrir que havia construït un pis més de l'autoritzat, de manera que se li va imposar una multa de 160 rals i a banda, se li demanava enderrocar el que havia fet de més. En aquells dies el senyor Lloveras era de viatge a l'estranger i va demanar una moratòria fins que va arribar a Tarragona.

Casa Lloveras (any 2021)
Casa Lloveras (any 2021)

Després d'un intercanvi de comunicacions entre l'Ajuntament i el senyor Lloveras, es va arribar a l'acord, per part de l'Ajuntament, de legalitzar les obres a canvi d'imposar que el senyor Lloveras fes un donatiu de 200 rals a la casa dels nens orfes, i 200 més a la casa de les nenes. L'any 2019 es va fer una restauració integral de l'edifici per dedicar-lo a apartaments, sota el nom comercial «Port Plaza Apartaments».

Edificis públics

Pel que fa referència als edificis públics de la Plaça dels Carros, cal destacar l'edifici de la Junta d'obres del Port i l'edifici del Ministeri d'Obres Públiques. Aquests dos edificis es van construir al segle XX, ocupen el costat llevant de la plaça i no tenen res a veure amb els edificis dels que hem parlat fins ara a nivell arquitectònic, perquè els seus autors eren enginyers de camins i es van desmarcar de les directrius dels arquitectes.Són dos edificis pràcticament contemporanis, executats a l'inici de la dècada dels anys vint. Començarem per l'edifici d'Obres Públiques.

Obres públiques

L'edifici data de l'any 1918 i està ubicat al número 2 de la Plaça dels Carros. L'edifici consta d'oficines a la planta baixa i un pis d'alçada. Antigament hi vivia l'enginyer en cap i també hi havia un pati pel parc mòbil. Actualment el parc mòbil ja no existeix, així com tampoc l'habitatge de l'enginyer.

Edifici Ministeri d'Obres Públiques. Any 1869.  A ma dreta, al final, l'edifici de la Junta d'Obres del Port
Edifici Ministeri d'Obres Públiques. Any 1869. A ma dreta, al final, l'edifici de la Junta d'Obres del Port

Durant els seus cent i escaig anys d'existència aquest edifici ha experimentat unes quantes remodelacions, però sempre conservant el seu aspecte i els seus trets característics, com per exemple el paviment de la planta baixa i bona part del mobiliari. El projecte de l'edifici s'atribueix a l'enginyer Josep Cabestany i Alegret, tot i que fins avui no s'ha pogut localitzar cap plànol signat per Cabestany.

Obres del Port

El primer edifici documentat de la Junta Protectora de les Obres del Port és de l'any 1817. L'any 1836, en desaparèixer la Junta Protectora, la gestió portuària va passar a l'Ajuntament i els immobles van passar a ser propietat de l'Estat.

Reconstrucció de l'antic edifici de la Junta d'Obres del Port al carrer Orient.  Actualment edifici de l'Arxiu del Port. Any 1922
Reconstrucció de l'antic edifici de la Junta d'Obres del Port al carrer Orient. Actualment edifici de l'Arxiu del Port. Any 1922

L'any 1869 es va constituir la Junta d'Obres del Port i l'any 1922 es va construir l'edifici que coneixem avui dia. El projecte és de l'enginyer Francisco Gómez de Membrillera y Piazza. L'edifici tenia per funció aplegar en un sol lloc les dependències que en aquells moments estaven escampades per diversos edificis de la zona. Així doncs aquí hi havia el despatx de la direcció, magatzems i els tallers. La distribució de la casa era la següent: a la planta baixa, el saló de sessions de la Junta, el despatx del president i les dependències de secretaria. Al primer pis, la direcció facultativa, i al segon l'habitatge del conserge.


Edifici de les antigues oficines de la Junta d'Obres del Port després de la seva remodelació. Actualment és seu de l'Arxiu del Port. Any 1923
Edifici de les antigues oficines de la Junta d'Obres del Port després de la seva remodelació. Actualment és seu de l'Arxiu del Port. Any 1923

Quan va esclatar la Guerra Civil les oficines es van traslladar, fugint dels bombardejos que patia el port, primer al carrer Unió i més endavant a la vora de la catedral. La Junta d'Obres del Port va ocupar l'edifici fins l'any 1980, any en què es va traslladar a l'edifici del passeig de l'Escullera. Avui, l'edifici històric aplega un seguit de serveis del Port: Arxiu, Servei de Publicacions i Aules de Formació.

Vista de la part baixa de la ciutat amb amb les vies del tren i l'estació. Any 1924
Vista de la part baixa de la ciutat amb amb les vies del tren i l'estació. Any 1924

Segur que heu transitat infinitat de vegades per la Plaça dels Carros, però potser ara que en sabeu més coses us la mirareu amb uns altres ulls. És el que té tenir coneixement sobre l'origen d'allò que veiem a diari i que, precisament per ser així, potser no li donem l'autèntica importància que té.

Encara queden elements dels quals parlar, el que demostra que aquesta plaça és important. Serà en una propera pindoleta.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Revisió i correcció del text:

  • Roser Pros-Roca

Bibliografia:

  • La Plaça dels Carros (Ramon Aloguín). Publicacions del Port de Tarragona
  • Tarragona: escultures, làpides i fonts: Monuments i elements decoratius als carrers de la ciutat. Tarragona: Arola Editors, 2002

Webgrafia:

  • Tarracowiki.cat

Fotografies:

  • Tarragona Antiga
  • Rafael Vidal Ragazzon
  • Salvador Guinart Díaz
  • Google
  • https://tgnbarridelport.blogspot.com/
  • Fernando JM. Villasevil
  • Antònia Sugrañes Prats
  • Arxiu del Port de Tarragona
© 2021 La Tarragona "d'Antes". Salvador Guinart Díaz
Creado con Webnode Cookies
¡Crea tu página web gratis! Esta página web fue creada con Webnode. Crea tu propia web gratis hoy mismo! Comenzar